De Giant's Causeway en the Old Whisky Distellery - Reisverslag uit Bushmills, Verenigd Koninkrijk van jannyenadri - WaarBenJij.nu De Giant's Causeway en the Old Whisky Distellery - Reisverslag uit Bushmills, Verenigd Koninkrijk van jannyenadri - WaarBenJij.nu

De Giant's Causeway en the Old Whisky Distellery

Door: Janny en Adri

27 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Bushmills

Nu eens niet met de bus maar gezamenlijk al carpoolend een dagje naar Bushmill om daar te gaan wandelen in Giant’s Causeway en een bezoek te brengen aan de Bushmills Old Whisky Distellery.
De Giant's Causeway is een rotsformatie aan de noordoostkust van Noord – Ierland, die bestaat uit zo'n 40.000 basaltzuilen. De formatie staat sinds 1986 op de Wereldgoederflijst van Unesco. De rotsen zouden zijn ontstaan bij een vulkaanuitbarsting, zo'n 60 miljoen jaar geleden. De legende gaat dat de Ierse reus Finn McCool een pad door de zee (causeway) naar Schotland bouwde om met zijn Schotse tegenhanger Benandonner te vechten. Op het moment dat Fionn in Schotland aankomt, ziet hij dat Benandonner nog reusachtiger is dan hijzelf en vlucht hij terug naar Ierland. Daar aangekomen, achtervolgd door de Schotse reus, vraagt Finn McCool aan zijn vrouw om hem als baby te vermommen. Op het moment dat Benandonner in Ierland aankomt ziet hij de vrouw met de baby, waarbij hij schrikt van de grootte van het kind, aannemend dat de vader van zo'n groot kind vele malen groter en sterker zal zijn dan hijzelf vlucht hij terug naar Schotland. Op zijn vlucht vernielt Benandonner het pad. Alleen het begin in Noord - Ierland en het eind in Schotland op het eiland Staffa blijven bestaan.
Dat pad in Noord – Ierland hebben wij vandaag gelopen en genoten van de prachtige uitzichten. Naar Schotland lopen was niet meer mogelijk omdat het pad er niet meer was omdat het vernield was door Benandonner.
Na Giant's Causeway hebben we samen geluncht en zijn daarna naar de Bushmills Old Whisky Distellery. Na een ruime rondleiding waar ons het distilleringsproces van de whisky werd uitgelegd zijn we een paar soorten whisky gaan proeven maar zijn er niet dronken van geworden. Kijken wat we morgen weer gaan beleven.