Een fietstocht op Inis Oirr - Reisverslag uit Doolin, Ierland van jannyenadri - WaarBenJij.nu Een fietstocht op Inis Oirr - Reisverslag uit Doolin, Ierland van jannyenadri - WaarBenJij.nu

Een fietstocht op Inis Oirr

Door: Janny en Adri

18 Juni 2016 | Ierland, Doolin

Het begint zo goed vandaag. Het is mooi weer, weinig zon, een beetje bewolkt maar toch aangenaam om een dagje weg te gaan. Gisteren hebben we al vier kaartjes gekocht om met onze fietsen over te varen naar een van de drie eilanden die hier voor de Ierse kust liggen. Het zijn namelijk de Aran Islands en wij gaan naar Inis Oirr, het dichts bij de kust liggend eiland. De twee andere zijn Inis Meain, het middelste eiland en Inis Mor, het grootste eiland. De boot vertrekt om 11.00 uur vanuit een haventje vlakbij onze camping en het is maar 40 minuten varen. Iets voor twaalven zijn we aan de overkant. We fietsen eerst naar het kerkje in het dorp en gaan daarna door naar een ijzeren wrak van een schip dat gestrand is op het eiland, jaren geleden. Het is al zachtjes gaan miezelen als we richting vuurtoren fietsen langs mooie muurtjes die stukken land afbakenen. Onderweg komen we veel paard en wagens tegen die fungeren als een soort taxi. Van de vuurtoren gaan we terug naar het dorpje en besluiten daar te gaan lunchen in een van die de pubs. Wisten wij veel, de EK - voetbalwedstrijd Ierland – België begint om 14.00 uur. Het was dus aardig vol en heel gezellig. We willen na de lunch eigenlijk wel naar huis toe nu het alleen maar harder is gaan regenen, maar dat kan niet want onze boot vertrekt pas om 16.45 uur van het eiland naar het vaste land. Dan nog maar een rondje van het eiland fietsen in de regen o.a. langs “The holy well of St. Enda, patron of Aran”. We worden toch wat te nat en duiken weer een pub in waar we de laatste 20 minuten van de wedstrijd Ierland – België nog zien, 0-3 is het geworden. Daarna zijn we naar de boot gegaan en zijn verkleumd aan boord gestapt. Truuske had het heel koud en verlangde heel erg naar haar caravan om lekker een beetje op te warmen.
Om 17.30 uur waren we weer aan de vaste wal en kunnen we ons gaan opwarmen in de caravan. We hebben wel een echte Ierse dag gehad, mooie dingen gezien, ruines, kerk, vuurtoren, de heilige Bron, zelfs een echte dolfijn, papegaaiduikers, enz. maar later op de dag veel regen en dat is Ierland, niet?